h1

PERMATANG PAUH AND DILEMA PAK LAH/ANWAR

August 27, 2008

Permatang Pauh telah memberi jawapan kepada kita semua bahawa Anwar masih layak untuk untuk menjadi pemimpin dan terus bergerak aktif dalam arena politik.Permatang Pauh telah membuktikan sebagai kubu kuat PKR. Banyak persoalan timbul, namun jawapan telah memang jelas rakyat kecewa dengan kepimpinan sekarang. Kalau nak buat reformasi seperti di Thailand, suruh PM lepaskan jawatan, kena tahanan ISA pula. Jadi inilah suara hati rakyat, bahawa mereka perlukan kepimpinan yang ada integriti. Rakyat sekarang sudah ‘change mindset’ apa juga yang berlaku tetap berlaku.

Yang penting, mereka mahukan pembaharuan, tadbir urus yang baik demi kesejahteraan hidup. Bukan UMNO tak uruskan negara dengan baik, tetapi ada sebahagian sudah muak dengan kredibiliti mereka. Ada orang Melayu bila dah senang, kedekut nak keluarkan duit, belanja makan berkira dan ‘SELFISH’. Ada Melayu tak sedar lagi, orang dah tak suka, pandai-pandai ler jaga hati.

Kita perlu lihat dari beberapa sudut, BAGAIMANA ANWAR BOLEH MENANG DI PERMATANG PAUH?

1) UMNO silap strategi lagi

2) UMNO masih tidak bersedia

3) Rakyat memang menyuarakan hasrat hati yang terbuku..’PAK LAK PLEASE STEP DOWN’

4) Rakyat perlukan pemimpin yang boleh dipercayai.

5) Rakyat semakin jelak dengan permainan politik UMNO yang semakin haru biru

6) Sikap pemimpin yang penting poket sendiri, poket keluarga sendiri dan politik wang

7) Rakyat memang mahukan Anwar gulingkan Pak Lah dan kroni

8) Rakyat sengaja nak bagi peluang Anwar menuntut bela

9) Rakyat tak puashati dengan isu minyak

10) Mungkin ada sesetengah pihak tak dapat kepentingan diri seperti PROJEK etc

11) Rakyat dah nampak orang UMNO semakin tamak

12) Barang mahal dan rakyat memang terasa ‘SAKIT’

Namun, kita sebagai rakyat perlu fikir..isu semasa seperti minyak yang semua politican dok tung tang sana sini adalah isu global. Kerajaan memang banyak bagi subsidi, namun sikap kita sendiri yang tidak pandai mengurus perbelanjaan. Tak kira badan korporat ke, rumah ‘kecil’ ke, mahligai ke perlu bijak mengatur strategi dan bersedia menghadapi sebarang risiko.

Apabila Anwar dah layak masuk Parlimen, kita perlu bersedia menerima RISIKO. Kerana itu pilihan anda sendiri. Ada bloggers kata..Orang Melayu seperti GALI KUBUR sendiri. Jika pilih Anwar.Anak dan cucu cicit kita juga tak pasti hala tujunya, jika AGAMA tidak diutamakan. Pemimpin lebih rela berhutang budi kerana kepentingan diri. Tapi bagaimana pula PAK LAH? Rakyat terpaksa telan racun sikit-sikit ke?Mungkin 50:50 dan rakyat keliru..AKU KELIRU, TAK TAHU MANA SATU YANG MAHU KUPILIH. Tak jumpa yang betul-betul layak.

Kita perlu lihat,kredibiliti Dato Sri Nik Aziz, Kelantan masih kekal berjaya dan bertahan dengan kekuatan dan dorongan ISLAM. Dari segi sudut kepimpinan seorang yang CLEAN dan ARIF, pasti rakyat tenang. Penulis bukan nak sokong atau kata semua ‘BENGONG’, tapi kasi buka sikit mata dan hati, siapa yang anda perlu PILIH.

Kita tidak boleh undurkankan masa untuk perbaiki keadaan, kita perlu bergerak ke hadapan dan bersedia hadapi risiko..hmm adakah negara bakal menjadi seperti Afghanistan? Bersediakah anda?IAtau seperti iraQ? Perang antara SERB dan BOSNIA? BERSEDIAKAH ANDA? Sanggupkah anda bawa senjata dan tak cukup makan? Hutang keliling pinggang..dan finally HIDUP SEGAN MATI TAK MAU, TERUS LEMAU.

WAKE UP PEOPLE!!Kita perlu bersatu..orang MELAYU jangan gadaikan maruah kerana kebendaan,pangkat dan poket sendiri. Harta tak boleh bawak ke mati.DOa dari cucu cicit tu yang mustahak. Agak-agaklah, mereka nak doakan kita ke jika mereka sibuk dan berhempas pulas pegang senjata atau gadai body.

Makan nasi pun tak pasti, pelajaran pun tidak menentu, kewangan pasti tak mampu, minta sedekah sana sini, tinggal bawah JAMBATAn atau MRR2, MMR3 (maklumlah Malaysia dah banyak laluan alternatif) Melayu masih tidak mampu beli kereta mahal (maklumlah cost maintenance tinggi tapi berkualiti dan tahan lama).Nilai-nilai murni pun semakin pudar..dok asyik mengutuk sana-sini. Bukan dok mengutuk mana-mana pihak tapi nak cuba pertahankan kebahagian yang ada dibumi MALAYSIA.

Tak lama lagi MERDEKA.Anda rasa merdeka tak dengan keadaan sekarang..semakin pudar rasanya erti kemerdekaan atau dengan kata lain, BERJAYA MERDEKAKAN KERAJAAN NEGERI YANG DITAKLUK. Bukan semua isihati sama ke? Rasa tak banyak perubahan..maklumlah masih hingusan.

Pemimpin UMNO please sedar diri, orang MELAYU dah tak percaya lagi dengan KAMU. Kalau sayangkan negara..CHANGE UR MANNERS,CHANGE UR MINDSET, CHANGE UR PERCEPTION, CHANGE UR BODY (bukan ubah muka ye) dan CHANGE UR PEOPLE.

Ramai lagi anak-anak muda berkebolehan, contoh seperti pelajar UITM, mereka berhak untuk bersuara, tak pasti pula siapa TAIKO.UITM memang benteng MELAYU, tapi benteng masih process belajar.

TAHNIAH KEPADA DSAI, harapan anda memang cerah..tapi langit tak semestinya cerah, TAHNIAH KEPADA PAK LAH, berjaya mengecewakan ramai pihak kerana anda, ramai yang bantai sokong PKR, TAHNIAH TOK NIK kerana berusaha membuka hati orang Melayu kepada agama., namun ada yang masih degil kerana iman tak cukup lagi.TAHNIAH MELAYU kerana sikap 50:50 lagi.

h1

Melayu perlekehkan Melayu?

August 15, 2008

Menteri Besar Selangor mencadangkan 10 peratus daripada kuota pelajar di UiTM dibuka kepada bukan Bumiputera serta pelajar asing.

Menteri Besar Selangor itu berkata, ia akan dapat mempertingkatkan kualiti pendidikan dan persaingan di kalangan pelajar institusi pengajian tinggi berkenaan.

Naib Canselor Universiti Teknologi Mara (UiTM), Prof Datuk Seri Ibrahim Abu Shah menyifatkan cadangan Menteri Besar Selangor, Tan Sri Khalid Ibrahim supaya UiTM dibuka kepada bukan Bumiputera sebagai usaha untuk menggadaikan kepentingan Melayu dan agama Islam.

Penulis berpendapat UiTM  merupakan pusat pengajian HARAPAN untuk anak-anak Melayu terutama berpendapatan rendah. Kolej swasta memang banyak, namum UiTM merupakan medium utama membantu kaum bumiputera untuk memperbaiki cara hidup dan meningkatkan skill.Berbanding dengan kaum lain yang mana telah dipupuk dari kecil dengan pelbagai skill kerana mereka tau, ini adalah Malaysia.

Penulis rasa tidak wajar 10% tersebut kerana banyak lagi universiti yang membuka peluang kepada kaum lain,malahan kolej-kolej swasta yang rata-rata dikuasai oleh kaum tersebut. Bukan kita fikir kerana mahu keadilan..tapi adilkah kamu dengan kaum kamu sendiri yang rasanya semakin luntur dan tertindas.Memang kaum Melayu ni kadang-kadang tak suka nak ambil peluang yang ada kerana malu, rendah diri dan ada yang sombong tidak mahu membantu. Tapi lumrah..bila susah dicari bila senang dilupakan.

Sebenarnya anak Melayu masa kini tidak perlu lagi bersaing dengan kaum lain kerana pemikiran anak Melayu kini lebih berfikiran terbuka. Mereka sekarang lebih terbuka kerana internet dan mengikuti isu-isu semasa . lagipun sekarang ni ramai anak Melayu berpelajaran dan hebat!! Rata-rata pelajar dari lulusan UiTm ni macam pisang goreng panas..nak tau kenapa? Kerana berkualiti dan pensyarah-pensyarahnya pun berkualiti. Namun universiti lain pun tak kurang juga.

Menteri Pengajian Tinggi,Mohd Khaled berkata, mengikut statistik tiga tahun lalu, 81 peratus graduan UiTM mendapat pekerjaan selepas enam bulan tamat pengajian manakala 19.1 peratus graduannya belum mendapat pekerjaan selepas sebulan menamatkan pengajian.Jadi, memang UiTM banyak membantu anak Melayu meningkatkan taraf hidup mereka.

Khalid Ibrahim mungkin tersepit kerana kerajaan pakatan, maklumlah, DAP ada maka hati mereka perlulah dijaga. Semua bersuara mahukan hak masing-masing.Tapi beginilah nasib Melayu diperjudikan,  kerana kuasa dan pangkat semua lupa. Lambat laun anak Melayu tinggal bawah jambatan atau MRR2. Paling baik dalam penjara..memang pun ramai.

Kerajaan Pakatan semakin tergugat dah…..

h1

Pak Lah ambil masa 2 tahun serah jawatan pada Najib?

July 25, 2008

Adakah peralihan kuasa wajar disegerakan oleh Pak Lah? Desas-desus menyatakan Pak Lah belum bersedia lagi dalam masa terdekat.Nak tunggu projek ‘KORIDOR’ siap ker? KORIDOR dah ada,BERANDA saja belum.Pak Lah perlukan masa lagi,yang pasti Jun 2010.Sekarang ni desas-desus ingin mencalonkan Tengku Razaleigh sebagai Presiden UMNo atau Tan Sri Muhyiddin.Mengikut pemerhatian, ramai yang berminat dengan Tan Sri Muhyiddin sebagai Presiden.

Berdasarkan kepada SIASAH 20-26 Julai, Pak lah ibarat bekerja sendirian dan tidak berdaya membimbing Najib.Adakah Pak Lah tidak menjadi mentor yang baik kepada Najib.Perlukah menunggu 2 tahun lagi.Walhal Najib mendapat banyak pendedahan tentang pentadbiran negara.Begitu juga dengan yang lain. Jika Pak lah begitu hebat kepimpinannya, sudah tentu banyak perubahan yang positif dan dapat memuaskan hati rakyat secara amnya.

Masalah kenaikan harga petrol dan diesel memberi impak terhadap inflasi juga.Sekarang ni, penulis lihat penjawat awam pun mengikat perut sebab nak ‘SAVE BUDGET’.Sepatutnya hal begini telah dijangka, jadi mesti ada RISK RESPONSE PLAN, DISASTER RECOVERY PLAN,EMERGENCY RECOVERY PLAN DAN BACKUP PLAN. Sekurang-kurangnya, negara dan rakyat bersedia to survive dan ‘MACHO’ menghadapi kesukaran. Pemimpin kene SAVVY begitu juga rakyat.

Penulis dapat menjangkakan jika tiada perubahan terhadap pentadbiran maka ketidakpercayaan rakyat terhadap pemimpin semakin menebal.Kesan akan hebat lagi terhadap perkembangan ekonomi negara amnya.Lagipun, bukan orang lain pun yang akan tadbir negara, anak-anak didik jugalah.

h1

Anwar Ibrahim dan Orang Melayu Malaysia

July 6, 2008

Kes Anwar memang tak sudah berhubung kes liwat.Dari penulis hingusan hingga dewasa,melihat kerenah orang politik atau kerenah orang Melayu.Dengar khabar Anwar minta perlindungan dari negara luar..pastinya memang ada.Lihat pada friendster http://profiles.friendster.com/43894812 Anwar dengan foto bersama Menteri Turki..based on http://www.drkhir.com/ mungkin ya dan mungkin tidak..Pada pendapat penulis,Anwar ibarat suara orang Melayu yang terasa ditindas di bumi Malaysia.Tepuk dada tanya selera..Pak Lah perlu bertindak sesuatu sekarang ni.Orang Melayu di Malaysia semakin tipis hati nak sokong BN..ntah relevan lagi ke tidak BN nih..Kes Bala tarik balik report polis berkenaan kes Najib dan labu labinya..nak caya pun payah..maklumlah..ramai sangat orang hipokrit.Tak tau mana yang betul..Hmm..tapi kesian dengan makcik pakcik akt kg,anak2 muda sekarang tak faham sangat dengan permainan politik sekarang nih.Anwar, kalau benar anda benar takkan nak melarikan diri dari bayang-bayang sendiri,minta perlindungan dari US terutamanya,jual maruah diri dan pertaruhkan negara..Malaysia dahlar banyak hutang,kalau Anwar dan orang Melayu masih tak sedar dan sanggup perjudikan maruah..Alamat..ramailah orang Malaysia ni merempat di bumi sendiri.

h1

MELAYU BEREBUT BELI PETROL!!4/6/2008

June 4, 2008

Malam ni penulis lihat di stesyen minyak tak kira Petronas atau SHell dan sewaktu dengannya penuh dengan kereta dan lori.Almaklumlah pemimpin terulung di Malaysia mengumumkan subsidi dikurangkan dan berkuatkuasa tengah malam ini harga petrol dan diesel masing-masing akan meningkat sebanyak 78 sen dan RM1 bagi setiap liter.
Perdana Menteri berkata berikutan kenaikan itu harga baru petrol dipam adalah RM2.70 seliter manakala diesel RM2.58 seliter. Penulis dok terfikir, sampai pukul berapa agaknya stesyen minyak kat rumah tu nak tutup memandangkan sepanjang hampir 1 km kereta beratur nak beli petrol.

Hmm..iniler manusia, bila dah nak naik harga minyak or makanan..berebut-rebut nak beli simpan stok.Suka buat last minit, tapi berita kenaikan minyak secara mendadak malam ni,mengejutkan ramai pihak.Gaji tak naik..nak pergi kerja kene bayar tol,minyak kereta lagi.Semakin terasa sesak nafas nih nak menjalani hidup di kota besar.Ada tak mereka yang bercadang pulang ke kampung.Idea bagus juga, sekurang-kurangnya tanah yang terbiar dikerjakan.

Hakikatnya..penduduk di kota semakin terhimpit dengan isu harga mahal tak kira barang.Memang ni isu semasa dan isu dunia kenaikan minyak.Tapi kita di Malaysia yang kaya dengan hasil bumi ini patut dinikmati oleh rakyat.Cuba tengok lori minyak siapa punya..orang Melayu ker?Harap-harap orang Melayu jangan fikir kekayaan untuk poket sendiri.Kamu duduk di atas tidak terasa kesempitan hidup.Orang Melayu yang dah kaya shopping di luar negara,berbelanja tak ingat dunia,membazir waktu dan makanan serta tidak muhasabah diri.Tapi memang tak semua yang begitu rupa..namun rakyat kini merintih kerana terasa kesempitan hidup di bumi sendiri.

Sememangnya negara kita tidak seperti Somalia dan Palestin, namun sebagai rakyat Malaysia harus bersyukur dengan nikmat yang ada.Tapi dek kerana kepentingan sendiri, rakyat yang merana. Fikirkanlah,jika kamu menyusahkan hidup orang..kamu takkan tenteram dan senang hati dek orang kutuk kamu.

Berbalik kepada pengusaha stesyen minyak..banyak ke untung kamu, atau bersandarkan kepada untung runcit air dan gula-gula.Akan datang mungkin rakyat jarang keluar rumah,naik basikal (bagus untung senaman), makan kentang dan ubi rebus,guna lilin untuk pencahayaan, gadai barang kemas dan perabut,semua pakai kereta kancil kerana jimat minyak dan bertukarlah kepada enjin NGV(dah sama standard dengan teksi)..Percayalah..hutang dengan bank yang berinterest tinggi cukup menyeksakan.Hutang courts mammoth atau Aeon lagi.Itulah nafsu manusia untuk mengejar impian dan kesenangan..tak pernah cukup dan puas.Sepatutnya ukur baju anda sendiri, kenallah diri anda..fikirkan ada orang yang lagi susah dari kita.

4 June 2008..no 4 nih orang Cina kata tak elok..memangler kebetulan berita petrol pula naik, memberi kesan mendalam dalam kehidupan kita.SEMUA AKAN NAIK!!!!!!!!

h1

Melayu Semakin Hancur?Melayu TAK SEDAR DIRI!!

May 19, 2008

May 19, 2008

Tun Mahathir quits UMNO

Former Umno president Dr Mahathir Mohamad today announced that he was quitting Umno with immediate effect and urged other members to emulate him. Tun Mahathir said he was quitting the party, which he led for almost 22 years until handing over the reins to Abdullah Ahmad Badawi in 2003, as a sign of no confidence in his successor’s leadership.

ALOR STAR: Former Prime Minister Tun Dr Mahathir Mohamad announced Monday at 12.35pm that he is quitting Umno.

He said this during a talk here on Monday.

He has been critical of his appointed successor Prime Minister Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi, blaming the current Umno president for the party’s disappointing performance in the 12th general election.

The ruling Barisan Nasional coalition, of which Umno is the largest component party, won the March 8 election with a simple majority, and saw four more states join Kelantan under Opposition rule.

Dr Mahathir urged other party members to quit too, as a way of pressuring Abdullah into vacating his post.

However, he advised those who do quit not to join any opposition party.

Abdullah has so far refused all calls for him to step down, and said he would defend his presidency in the party polls in December.

Dr Mahathir joined Umno at its inception in 1946.

He became a Member of Parliament in 1964 when he won the Kota Setar Selatan seat.

He lost the seat in the following general election in 1969.

Following the May 13, 1969, riots Dr Mahathir was sacked from the Umno Supreme Council on July 12 because of the widespread distribution of his letter to first Prime Minister Tunku Abdul Rahman criticising Tunku’s manner of handling the country’s administration.

Dr Mahathir rejoined Umno on March 7, 1972 and was appointed Senator in 1973. He relinquished the senatorship post a year later to contest the Kubang Pasu seat in the general elections. He was returned unopposed and was appointed Minister of Education.

In 1975, Dr Mahathir became one of the three vice-presidents of Umno.

Tun Hussein Onn appointed Dr Mahathir Deputy Prime Minister on Sept 15, 1978.

Dr Mahathir was Prime Minister of Malaysia from July 16, 1981, until Oct 31, 2003.

Umno information chief Tan Sri Muhammad Muhammad Taib said he was surprised at the decision, but added that it was Dr Mahathir’s right to do so.

“Every member has the right to join or leave the party,” he said.

Asked if Umno would convene an emergency meeting, the former Umno vice-president and Selangor Mentri Besar said that “we will wait and see.”

The next Umno Supreme Council meeting is scheduled to be held within the next two or three weeks

Apa nak jadi dengan Melayu sekarang yang semakin mengecut hati dan perasaan. Tun Dr. Mahathir semakin berusia dan semakin sensitif dengan isu masa kini, beliau menyedari bahawa semakin ramai manusia TAK SEDAR DIRI..SEMAKIN BERLAGAK..PEKAKKAN TELINGA..DAN PANDAI BODOH.Walau ramai tak suka beliau tetapi jasa dan perjuangan dia tidak luntur. Sebenarnya, Ramai orang tak suka beliau tapi tak sedar diri lagi.Memang kita patut mendengar nasihat yang lebih senior, kerana bersebab.Come on!!Wake UP!! Mana orang MELAYU yang betul-betul berjuang dan mahu kembalikan hak-hak orang Melayu. Penulis tak nak jadi zaman Jepun makan ubi keledek macam disuruh-suruh sekarang. Beras tak cukup ke BEB!!Mahal sangat sampai ramai orang kene ikat perut atau masak bubur setiap hari. Penulis pun terasa bahang sekarang ni.Bahkan ramai orang MISKIN DAN PAPA kat luar sana pun semakin tak merasa nasi. Come ON!! BEB!! Sekarang kita kene tanam ubi,keledek dan kentang di belakang rumah, nak shopping pun kene kontrol (bagi kaum perempuan). Sedar tak..ramai orang kaya sekarang nih yang berkilo-kilo duit buat bisnes di luar larikan diri tinggal di luar negara. Mengapa?kerana negara kita ni semakin tidak relevan.Jadi siapa lagi nak perjuangkan kehidupan orang Malaysia dan Melayu.Sedar tak..anak muda sekarang ni kurang peluang mendapat kerja di KERAJAAN kerana dek ramai lagi lambat nak PENCEN.Takkan nak kaut duit rasuah BEB!!Tak cukup-cukup lagi ker?Macamana anak-anak kita nak hidup..Even bagi banyak dana untuk buka bisnes..tetapi peluang tuh payah juga nak dapat.Buat paperwork itu ini, tapi guideline pun kurang…mengapa masih ramai lagi anak muda tak mampu lagi nak bisnes sendiri kerana takut..takut dan tak yakin dengan kepimpinan sekarang. Itu pun ramai yang masih tak SEDAR DIRI LAGI. Kalau rakyat dah membantah dan tak suka. Wake up BEB!!!Wake up!!
Betul ke Melayu boleh bersatu padu..tapi mana perginya bersatu padu kalau keadaan sekarang ni dah menunjukkan semakin berpecah dan tiada sokongan.
Dengar cerita masuk belajar ke universiti at least dapat RM1000.00 bagi anak orang miskin, tapi mana janji-janji manis..ini JANJI MELAYU atau MELAYU tak sedar diri lagi kerana dah semakin senang atau fikirkan nanti poket semakin menipis…COME ON!!!!
h1

Melayu bersatulah!

May 8, 2008

Melayu bersatulah! PDF Print E-mail
Posted by Raja Petra   
Monday, 21 April 200

Adakah saya ini anti-Melayu? Jawabnya tidak. Saya bukan anti-Melayu. Saya hanya anti-perkara yang karut marut.

DARI JELEBU 

Slogan Melayu Bersatulah semakin bising dan bingar kedengaran. Apa sebenarnya makna dan tanda slogan ini? Pada hakikatnya slogan Melayu Bersatulah ini tidak memiliki apa-apa makna. Ini adalah slogan dan laungan yang kosong, sifar, zero dan  zilch. Slogan Melayu Bersatu ini samalah  tarafnya dengan agenda Melayu dan agenda Ketuanan Melayu.

Kalau perkataan b-o-t-o-l keluar dari mulut maka kita dapat tahu dan faham benda itu. Kalau  bunyi t-e-l-o-r yang keluar maka kita dapat membayangkan benda itu. Tetapi M-e-l-a-y-u-b-e-r-s-s-t-u-l-a-h apa bendanya yang kita fahami dari bunyi ini. Kalau slogan ini satu konsep ianya wajib memiliki asas.  Konsep ialah perkataan yang memiliki makna tetapi tidak dapat di pegang dan dilihat. Konsep bukan botol. Konsep seperti berbudi bahasa, kita dapat gambarkan makna dan kelakuan – berbudi bahasa – yang dicakupi oleh konsep ini.

Melayu bersatulah ini pasti bukan konsep. Melayu Bersatulah hanyalah satu ilusi, satu mimpi, satu khyalan, satu angan-angan dan satu karut yang terlalu marut. Kalau melihat kerja ilusi David Copperfeild dapat juga kita dihairan dan ditakjubkan. Slogan Melayu bersatulah ini tidak menghairankan langsung. Tidak ada yang menakjubkan. Hanya, kita berkemungkinan dapat terhibur dengan kumpulan-kumpulan lawak-lawak yang datang bersama-sama susuk-susuk yang sedang mengheboh-hebohkan  slogan ini.

Melayu bersatu bukan konsep kerana tidak memiliki asas. Ia menjadi karut lagi marut kerana Melayu TIDAK PERNAH  bersatu. Melayu TIDAK bersatu. Dan Melayu TIDAK AKAN bersatu. Melayu Bersatu adalah satu cerita dongeng yang sengaja di jaja oleh United Malay National Organisations.

Manusia bersatu bukan kerana bahasa. Manusia bersatu bukan kerana agama. Manusia bersatu bukan kerana warna kulit. Manusia bersatu bukan kerana negara. Manusia bersatu kerana kepentingan ekonomi.

Kenapa susah sangat perkara ini untuk di fahami?

Memang betul pada awalnya manusia akan berkumpul dengan orang-orang yang sama bahasa, yang sama kulit, yang sama setempat atau sama agama. Ini menjadi asas awal untuk mereka mengenal dan berkomunikasi antara satu dengan yang lain. Apa tujuan mereka berkumpul? Mereka berkumpul untuk mencari makan.  Mencari makan ialah asas ekonomi.

Kenapa susah sangat perkara ini untuk difahami?

Ekonomilah yang menjadikan asas untuk manusia berkumpul, berpasukan, berpersatuan, berparti atau bernegara. Manusia juga bertengkar, bertelagah, bergaduh dan berperang kerana ekonomi. Punca ekonomi ialah hakikat sejarah perjalanan tamadun manusia dari semenjak manusia mula merangkak, bangun, berjalan dan meninggalkan gua-gua batu di Kenya hingga ke hari ini. Sejarah manusia ialah sejarah mencari dan merebut peluang punca-punca ekonomi.

Kenapa susah sangat perkara ini untuk di fahami?

Orang Portugis, orang Belanda dan British datang ke Tanah Melayu dahulu bukan kerana  gian hendak makan petai atau tempoyak. Mereka datang untuk mendapatkan bijih, emas, rempah rampai yang boleh mereka bawa pulang ke Eropah. Barang ini untuk diniagakan. Untuk mendapat untung. Ini ekonomi.

George Bush menyerang Iraq bukan kerana hendak melawat Makam Abu Nawas di Baghdad tetapi untuk mengambil telaga dan loji-loji minyak. Ini perebutan punca ekonomi.

Kalau masih ada yang tidak yakin bahawa seluruh hidup dan tamadun manusia hari ini berpunca dari ekonomi maka cuba tanya diri sendiri – kenapa selalu sangat timbul cakap-cakap tentang orang Cina di Malaysia lebih kaya dari orang Melayu. Atau orang India di Malaysia lebih banyak yang menjadi doktor dan peguam. Atau  bangunan di bandar dan di pekan di Malaysia ini majoritinya di miliki oleh orang Cina. Semua  kenyataan ini sering dianggap dan dilihat sebagai kenyataan ‘politik’  tetapi asas kenyataan ini ialah perebutan ekonomi.

Semua parti-parti politik yang wujud dalam dunia ini ditubuhkan untuk tujuan ekonomi. Individu-individu berkumpul dan berpayung di bawah parti politik kerana mahu mendapat dan memiliki sumber-sumber ekonomi.

Parti-parti politik mungkin berselindung di belakang warna kulit, di belakang bahasa atau di belakang agama. Semua ini bohong. Bahasa, warna kulit dan agama tidak dapat membeli beras. Yang dapat membeli beras ialah duit. Duit ialah ekonomi.

Bahasa, bangsa dan warna kulit digunakan kerana senang untuk dijadikan asas awal untuk berkumpul dan berpersatuan.

Agama? Agama digunakan sebagai asas parti politik kerana ia senang untuk dijadikan payung luas untuk berkumpul. Yahwe, Buddha, Jesus, atau Allah direkrut oleh parti-parti yang berasaskan agama bukan bermakna parti itu suci dan dapat berurus secara peribadi dengan Yang Maha Esa. Yahwe, Buddha, Jesus atau Allah TIDAK pernah mengiakan atau memberi ‘endorsement’ kepada iklan-iklan parti-parti politik ini. Nama-nama tuhan ini digunakan bertujuan untuk merebut peluang ekonomi. Yang membuat dasar parti politik ini bukan Yang Maha Esa tetapi manusia dan ahli-ahli parti politik. Yang Maha Esa tidak pernah mengiakan atau menidakkan manifesto dan program parti-parti ini.

Justeru bolehkah Melayu bersatu? Jawabnya tidak mungkin malah mustahil. Kemustahilan ini muncul kerana manusia Melayu walau pun kesemuanya bercakap Melayu, berkulit sawo matang menganut agama yang sama  tetapi  memiliki asas ekonomi yang berbeza-beza.

United Malay National Organisation adalah parti yang mewakili kelas feudal, kelas komprador, kelas birokrat kapitalis dan kelas borjuis nasionalis Melayu. Kelas-kelas kapitalis inilah yang menjadi asas ekonomi parti politik ini.

(Komprador adalah peniaga perantaraan di antara rakyat tempatan dengan kapitalis antarabangsa. Borjuis nasional adalah kaum pemodal tempatan. Birokrat kapitalis adalah individu yang menjadi pemodal melalui badan-bandan kerajaan i.e SEDC)

Parti Pas pula diwakili oleh borjuis kecil, tuan tanah kecil, peniaga kecil, kaum tani, tuan punya warung, nelayan, Tok Peraih, guru-guru sekolah, pensyarah kolej dan universiti, intelektual lokal dan agamawan lokal. Mereka merasa selesa dengan Pas kerana kepentingan ekonomi dan gaya hidup mereka akan dijaga dengan baik  oleh parti ini.

Parti Keadilan Rakyat pula mewakili kumpulan yang seakan-akan sama asas ekonominya dengan Pas tetapi mereka tidak selesa dengan gaya hidup yang dibawa oleh Pas. Mereka lebih urban, lebih kosmopolitan dan memiliki pandangan dunia dan nafsu ekonomi yang luas berbanding dengan pengikut Pas.

Ada satu lagi kumpulan yang berpayung di bawah PKR – mereka ini adalah  kumpulan peniaga yang memiliki nafsu besar tetapi telah dipinggirkan oleh United Malay National Organisations, atau perniagaan besar mereka terpelecok ketika berlakunya krisis ekonomi 1997. Mereka ingin mencari payung baru agar nafsu dan kepentingan ekonomi mereka dapat berkembang.

Lihatlah ketiga-tiga kumpulan Melayu ini tidak memiliki asas ekonomi yang sama. Malah kepentingan ekonomi mereka bertentangan sama sendiri. Bangsa, bahasa dan agama hanyalah kulitan untuk mencari sokongan dan mengolah persetujuan.

Masih tidak yakin lagi?

Kalau tidak yakin tentang asas-asas ekonomi parti-parti itu mari kita melihat ke dalam United Malay National Organisation sendiri. Parti politik yang 1000% berahlikan manusia Melayu tidak pernah bersatu malah sesudah pilihan raya 2008 ini mereka kelihatan sedang beramuk sesama sendiri. Amukan yang sedang berlaku hari ini  berpunca dari perebutan punca-punca ekonomi.

Mahathir Muhamad mewakili komprador dan borjuis nasional  yang selama 22 tahun ini telah kenyang dan montok. Apabila Abdullah Badawi masuk  maka para komprador dan borjuis ini  sedang di ketepikan kerana Abdullah sedang membawa susuk-susuk baru untuk menggantikan mereka. Dalam bahasa pasar Abdullah Badawi ada kroni baru dan kroni Mahathir dipinggirkan.

Amat jelas perebutan punca-punca ekonomi inilah yang menjadikan Mahathir melawan Abdullah dan hasilnya United Malay National Organisations bergaduh. Lima negeri yang di heboh-heboh jatuh ke tangan  Pakatan Rakyat bermakna lima punca ekonomi hilang. Ini tidak ada sangkut paut dengan agenda Melayu, ketuanan Melayu atau Bersatulah Melayu.

Orang Melayu di lima negeri ini tetap Melayu. Air Sungai Perak tetap mengalir ke laut di Bagan Datuk. Air Sungai Gombak tetap sampai ke Klang. Melayu di mana pun mereka berada akan  terpaksa juga  membayar tol kalau menggunakan Lebuh Raya PLUS. Justeru, ada kumpulan yang menuduh Abdullah Badawi lembik, ini hanyalah sebagai alasan di atas kehilangan punca-punca  ekonomi mereka. Mereka mahu seorang pemimpin yang ‘keras’ untuk menjaga kepentingan ekonomi mereka terus berkembang i.e untuk mereka terus mendapat kontrak.

Siapa pula Tengku Razaleigh?

Ku Li ini mewakili kelas birokrat lama dan kelas feudal Melayu. Kelas birokrat ini muncul ketika dasar Ekonomi Baru di perkenalkan. Ketika itu kelas ini berenang dan berpesta dengan harta kekayaan negara. Kelas feudal Melayu juga dapat menumpang semangkuk. Apabila Mahathir masuk kelas-kelas ini hampir pupus kerana banyak dari perbadanan negeri ini diswastakan oleh Mahathir untuk menjadikan mereka borjuis nasional dan komprador. Ada kelas feudal Melayu yang berubah wajah seperti keluarga feudal Negeri Sembilan, mereka bersalin kulit untuk menjadi borjuis nasional agar tidak tercicir.

Adakah saya ini anti-Melayu? Jawabnya tidak. Saya bukan anti-Melayu. Saya hanya anti-perkara yang karut-marut. Saya yakin hanya kepentingan ekonomi sahaja yang menyatukan umat manusia. Manusia berkumpul untuk kepentingan kelas ekonomi mereka. Pertembungan kepentingan kelas inilah yang sedang berlaku di hadapan mata kita sekarang. Perebutan punca ekonomi ini sedang di kabur dan di propagandakan sebagai kepentingan bangsa, bahasa dan agama. Saya anti-sesiapa sahaja yang menjajakan perkara yang karut-marut.